Subject: SISENDIPALVE: Väljaminevate investeeringute valge raamat, tähtaeg 12.03.2024
From: "Koidu Talli" <[email-masked]>
Cc: Märt Änilane <[email-masked]>
Date: Tue, 20 Feb 2024 14:14:09 +0200

Tere

MKM koostab Väljaminevate investeeringute valge raamatu kohta valitsuse
seisukohti ning sellega seoses palume teie sisendit

20. juunil 2023 vastu võetud ühisteatises Euroopa majandusjulgeoleku
strateegia kohta rõhutatakse, et avatud üleilmsed turud on nii
vastupanuvõime kui ka konkurentsivõime seisukohast ELi majandusliku edu ja
julgeoleku aluseks. Samuti tunnistatakse kasvavat muret väljaminevate
investeeringute pärast, st kui tundlikud tehnoloogiad ja investeeringud
lahkuvad EList viisil, mis võib ohustada rahvusvahelist rahu ja
julgeolekut, võib see põhjustada julgeolekuriske. Eelkõige viidatakse
tehnoloogia ja oskusteabe lekke ohule seoses väljaminevate
investeeringutega (st ELi ettevõtjate investeeringud kolmandatesse
riikidesse) kitsalt piiritletud kõrgtehnoloogiasse, mis võib suurendada
sõjalist ja luurevõimet jõududel, kes soovivad kasutada neid võimeid
rahvusvahelise rahu ja julgeoleku ähvardamiseks. EL juba piirab kahesuguse
kasutusega tehnoloogia eksporti. Üha enam tuntakse aga muret selle pärast,
et tundlik tehnoloogia ja oskusteave võivad sattuda valedesse kätesse
seoses väljaminevate investeerimistehingutega, mille suhtes ei kohaldata
praegu kontrollimehhanisme. Nii võib näiteks juhtuda, kui ELi
tipptehnoloogia jõuab riikidesse, kus tsiviil- ja sõjalise tegevuse piirid
on hägustunud. Sellist tehnoloogiat või oskusteavet võidakse kasutada
nende sõjalise ja luurevõime tugevdamiseks, mis omakorda võib ohustada ELi
ühist julgeolekut.

ELi lahenduse väljatöötamiseks väljaminevate investeeringutega seotud
probleemidele on vaja lahendada mitu küsimust:

i)                    teha kindlaks võimalike probleemide ulatus – selleks
on käimas kuni 17.04 avalik konsultatsioon, paralleelselt ka
riskihindamised erinevates EL töögruppides.

ii)                   mõista ELi väljaminevate investeeringute ulatust ja
laadi, kogudes asjakohaseid andmeid ja tõendeid – selleks plaanib KOM
suvel vastu võtta soovituse liikmesriikide kavandatud seire ja
läbivaatamise algatamiseks, mis kestab 1 aasta(suveni 2025) ning andmete
kogumine tagasiulatuvalt aastast 2019, ning

iii)                 hinnata, kas sellised investeeringud tekitavad või
süvendavad selgelt tuvastatavaid julgeolekuriske. Teiseks peaksid EL ja
liikmesriigid hindama vajadust proportsionaalsete ja sihipäraste meetmete
järele tuvastatud riskide maandamiseks olemasolevate vahendite või uute
leevendusmeetmete abil riiklikul ja/või ELi tasandil - KOM hinnang sügisel
2025 selle valdkonna poliitikameetmete vajalikkusele ja võimalikule sisule

Põhjalik hindamine nõuab head arusaamist ELi investorite väljaminevatest
investeeringutest ning tehnoloogiast ja oskusteabest, mida asjaomaste
tehingute puhul võidakse edasi anda. Samuti nõuab see põhjalikku
arusaamist väljaminevate investeeringutega seotud julgeolekuriskidest, et
hinnata võimalikke lünki olemasolevates kaubandus- ja
investeerimisjulgeoleku tagamise vahendites. KOM on koostanud ka kümne ELi
majandusjulgeoleku seisukohast elutähtsa tehnoloogiavaldkonna loetelu,
mille siinjuures failis ka lisame.

Käesolevaga palume Teie sisendit Eesti seisukohtade kujundamiseks juurde
lisatud valge raamatu kohta hiljemalt 12.märtsiks 2024. Eriti oleksid
oodatud mõtted/arvamused punktis 3.1. (Konkreetsetesse tehnoloogiatesse
tehtavate väljaminevate investeeringute kavandatud seire/läbivaatamine)
toodud küsimuste ja ettepanekute osas.

Sisendid palume saata aadressidel:  [email-masked] <mailto:[email-masked]> ,
[email-masked] <mailto:[email-masked]> .

Täiendavate küsimuste või selgitusvajaduse korral palume pöörduda Koidu
Talli poole: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

Samas juhime ka tähelepanu, et väljaminevate investeeringute seire ja
riskihindamise teemal on käimas Euroopa Komisjoni avalik konsultatsioon
tähtajaga 17.04.2024, mille leiab veebist:
https://policy.trade.ec.europa.eu/consultations/monitoring-and-risk-assess
ment-outbound-investment_en

Palume Teid võimalusel ka aktiivselt osaleda antud konsultatsioonis, et
kaasa rääkida võimalikes edasistes sammudes antud uue algatusega seoses.
Parema ülevaate saamiseks lisame siia ka konsultatsiooni küsimused eraldi
failis. Kui avalikus konsultatsioonis soovi osaleda ei ole, kuid on
tekkinud ettepanekuid/arvamusi, siis võib need samuti saata minu
meiliaadressile, oleksime väga tänulikud.

Heade soovidega

Koidu Talli

Väliskaubanduspoliitika nõunik

Ettevõtluse osakond

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

Tel. 6256 400